• Home
  • AAA
  • Lees voor
  • Pers
  • Contact
  • Mijn MAX login
  • Ontdek meer van de NPO
OmroepMAX logo
Home
Ontdek meer van de NPO
  • TV
  • Radio
  • MAX Ombudsman
  • Agenda
  • Winkel
  • Over MAX
  • Word lid!
  • Pers
  • Contact
  • Mijn MAX login
  1. Omroep MAX
  2. MAX Ombudsman
  3. Columns Huis en Tuin
  4. Huurakte: een zaak met een lange nasleep
  • Over MAX Ombudsman
  • Bel met MAX Ombudsman!

Huurakte: een zaak met een lange nasleep

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

Echt blij worden ze er niet van, de bedrijven en instellingen die we aanpakken. Maar vaak zien ze wel in dat ze hun werkwijze of communicatie moeten verbeteren. Onze bemoeienis leidt dan toch tot een goed contact. Een enkele keer krijgt een zaak een lange nasleep. Eén bedrijf maakte het de afgelopen anderhalf jaar wel heel erg bont.

Dat was Huurakte. Begin 2014 besteedden we in ‘Tijd voor MAX’ aandacht aan dit bedrijf. Huurakte belt mensen op die zich hebben ingeschreven bij een huurwoningensite. In dat gesprek biedt Huurakte aan om te helpen sneller in aanmerking te komen voor een huurwoning.

Tijdens het telefoongesprek verstuurt het bedrijf een e-mail. De woningzoekende wordt verzocht het mailtje te openen en op zijn naam, die in het mailtje staat, te klikken. Een paar weken later komt de woningzoekende erachter dat Huurakte € 490 heeft ingehouden op zijn salaris of uitkering. Wat blijkt: in het mailtje van Huurakte zat een contract. Wat dat contract precies inhoudt, is onduidelijk. Op één ding na: het contract geeft Huurakte de bevoegdheid om € 490 in te houden op het salaris of de uitkering van de woningzoekende.

Met één muisklik

Door die ene muisklik in het e-mailtje had de woningzoekende een digitale handtekening onder het contract gezet. Zo’n digitale handtekening is juridisch gezien hetzelfde als een ‘ouderwetse’ handtekening van pen op papier. Wij vonden dit zo’n opmerkelijke werkwijze dat we het nodig vonden om u hier in ‘Tijd voor MAX’ voor te waarschuwen.

Na de uitzending stroomden de klachten over Huurakte binnen in ons spreekuur. Daarom gingen we twee maanden later dieper in op de kwestie in een thema-uitzending van ‘Meldpunt’. Wijzelf kregen een deurwaarder op bezoek. Huurakte had ons voor de rechter gedaagd. De eis: rectificatie van de uitzending en schadevergoeding. We waren niet de enigen die voor de rechter werden gesleept. Ondertussen liepen er namelijk al meerdere procedures over de werkwijze van Huurakte. 

Misleidende werkwijze

Alle procedures zijn inmiddels afgerond. De rechter vindt de werkwijze van Huurakte misleidend. De woningzoekende kan daardoor achteraf nog van het contract af. En de rechtszaak tegen ons? De rechter vond dat ons niets te verwijten viel.

Blijf op uw hoede

Inmiddels heeft Huurakte zijn werkwijze aangepast. Het houdt geen geld meer in op salarissen en uitkeringen. Ook de naam van het bedrijf verandert regelmatig. Blijft u daarom op uw hoede als u gebeld wordt door een bedrijf dat u niet kent. Geef nooit uw bankgegevens af, zeg niets toe, en klik ook niet op een mailtje waar u niet om heeft gevraagd.

Heeft u een vraag, probleem of klacht?

MAX Ombudsman > Bel met MAX Ombudsman!

OmroepMAX logo OmroepMAX logo
  • TV
  • Radio
  • MAX Ombudsman
  • Agenda
  • Winkel
  • Over MAX
  • Word lid!

Overzicht

  • Privacyverklaring
  • Cookies instellen
  • Algemene voorwaarden
  • Sitemap

Service

  • Over Omroep MAX
  • Inloggen Mijn MAX
  • MAX Magazine
  • Pers

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.

Privacyverklaring