• Home
  • AAA
  • Lees voor
  • Pers
  • Contact
  • Mijn MAX login
  • Ontdek meer van de NPO
OmroepMAX logo
Home
Ontdek meer van de NPO
  • TV
  • Radio
  • MAX Ombudsman
  • Agenda
  • Winkel
  • Over MAX
  • Word lid!
  • Pers
  • Contact
  • Mijn MAX login
  1. Omroep MAX
  2. Over MAX
  3. Over Omroep MAX
  4. MAX schrijft geschiedenis
  • Over Omroep MAX
    • Omroep MAX
    • Missie
    • Organisatie
    • Ledenraad
    • Raad van Toezicht
    • Directie
    • Beleidsplan 2010-2015
    • Beleidsplan 2016-2020
    • Beleidsplan 2022 - 2026
    • Definitieve erkenning!
    • Erkenning 2016 - 2020
    • Ombudsman
    • MAX schrijft geschiedenis
    • Rapport Toekomst Publieke Omroep
    • Digitale radio
    • About Omroep MAX
  • Mijn lidmaatschap
    • Uw MAX-lidmaatschap
    • Gegevens wijzigen
    • Overstappen naar automatische incasso
    • Rekeningnummer wijzigen
    • Lidnummer opvragen
  • Mijn MAX account
  • Contact
    • Vragen aan MAX
    • Contact met MAX
    • Financiële zaken
    • Adverteren
  • MAX Magazine
  • Vacatures
    • Assistent Coördinator Stichting MAX Maakt Mogelijk
    • Stagiair Communicatie en PR
  • Presentatoren
    • Amy Muller
    • André van Duin
    • Angela Groothuizen
    • Astrid de Jong
    • Bert Haandrikman
    • Carrie ten Napel
    • Cees Grimbergen
    • Daniel Dekker
    • Dionne Stax
    • Duco Bauwens
    • Elles de Bruin
    • Erik Scherder
    • Henkjan Smits
    • Herman van der Zandt
    • Jan Rietman
    • Jan Slagter
    • Janny van der Heijden
    • Margreet Reijntjes
    • Martine van Os
    • Mascha de Rooij
    • Mieke van der Weij
    • Mounir Toub
    • Olga Commandeur
    • Pauline Spiering
    • Peter de Bie
    • Robèrt van Beckhoven
    • Ron Brandsteder
    • Sandra Ysbrandy
    • Sander Zwiep
    • Sybrand Niessen
  • MAX Meeting Point
    • Over MAX Meeting Point
    • Contactformulier - MAX Meeting Point
    • Inschrijven - MAX Meeting Point
  • MAX Opinie Panel
    • Registreren
    • Gegevens wijzigen
    • Jan Slagter: 'Uw mening telt!'
  • Algemene voorwaarden
    • Inhoud
    • Introductie
    • Disclaimer en beperking aansprakelijkheid
    • Intellectuele eigendomsrechten
    • Cookies
    • Lidmaatschapsvoorwaarden
    • Webshopvoorwaarden
    • Forumvoorwaarden / voorwaarden plaatsen reacties
    • Spel-/prijsvraag voorwaarden
    • Voorwaarden deelname aan programma's
    • Voorwaarden MAX app's
    • Voorwaarden MAX Opinie Panel
    • Algemene voorwaarden en huisregels evenementen
    • Voorwaarden insturen foto’s
  • Privacyverklaring

MAX schrijft geschiedenis

In 2002 richt initiatiefnemer Jan Slagter Omroepvereniging MAX op.

Jan Slagter is van mening dat er bijzonder weinig wordt gedaan voor ouderen op radio en televisie. Terwijl éénderde van de Nederlandse bevolking 50-plus is en netjes kijk- en luistergeld betaalt!

Doordat eerdere initiatieven om een omroep voor ouderen op te richten in het water vielen, is de media gematigd positief over Omroep MAX. Koppen als ‘MAX idee, min TV’ staan lijnrecht tegenover koppen als ‘Ouderen-tv voor vitale senioren’.

2009 - Definitieve erkenning

Op 4 november 2009 om 14.00 maakte minister Plasterk bekend dat MAX definitief mag toetreden tot het publieke bestel.

2009 - Mediabedrijf van het Jaar

Uitreiking award Mediabedrijf van het Jaar (© MAX)
Uitreiking award Mediabedrijf van het Jaar

Tijdens het Nationaal Omroepcongres op 13 oktober 2009 ontvangt Omroep MAX de vakprijs Mediabedrijf van het Jaar. De andere genomineerden voor deze prijs waren Blue Circle en Talpa Media.

Volgens de jury is Omroep MAX een treffend voorbeeld van eigentijds ondernemerschap, die op eigen (soms 'oubollige')wijze haar publieke opdracht invult. De veerkracht en uitstraling van de publieke omroep ten goede komend. Zoals een jurylid het verwoordde: "Omroep MAX heeft de vitaliteit van het publieke bestel laten zien met de mensen van 75."

Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, is zeer vereerd met de prijs. "Zeker ook gezien de andere genomineerden voor deze prijs, twee zeer goede en succesvolle mediabedrijven".

2009 - Het totale aantal leden wordt bekendgemaakt

Op 31 maart 2009 maakt Jan Slagter in Tijd voor MAX het totale aantal leden bekend. De teller staat dan op: 240.192! In vijf jaar tijd is dit een verviervoudiging van het ledenaantal. Hiermee is MAX de snelstgroeiende omroep.

2008 - MAX haalt de 150.000 leden

Op 18 december 2008 wordt bekend dat MAX de 150.000 leden grens heeft behaald. De campagne wordt omgedoopt in Meer leden... Meer zendtijd. Met de invoering van de nieuwe mediawet wordt namelijk de zendtijd bepaald aan de hand van het aantal leden die een omroep heeft. MAX gaat dus door met haar ledenwerfcampagne.

2008 - Start ledenwerfcampagne

Jan 'ontsteekt' de ledenwerfcampagne (© MAX)
Jan 'ontsteekt' de ledenwerfcampagne

Op 27 maart 2008 start de ledenwerfactie van Omroep MAX. Om het voortbestaan te garanderen moet Omroep MAX op 1 april 2009 150.000 leden hebben. De teller staat op 27 maart 2008 op ongeveer 110.000 leden.

Het komende jaar moeten we 40.000 nieuwe leden werven. Met als campagneslogan MAX blijft . . .als u dat wilt! overtuigt MAX haar kijkers en luisteraars om lid te worden, zodat MAX op radio en televisie kan blijven uitzenden.

2005 - De eerste uitzending

De eerste uitzending: Van Nul tot MAX (© MAX)
De eerste uitzending: Van Nul tot MAX

Vanaf september 2005 mag MAX uitzenden. De eerste uitzending vindt op 3 september plaats op zowel radio als televisie! In het programma Van Nul naar MAX wordt geschiedenis geschreven. Voor het eerst sinds zeven jaar gaat er weer een nieuwe publieke omroep de lucht in! Op de radio is MAX te horen met het programma Easy Listening.

2004 - MAX mag toetreden tot het omroepbestel

In februari 2004 voldoet Omroep MAX aan het minimum om toe te treden tot het omroepbestel. MAX heeft dan 62.000 leden. Toch blijven de meningen in de media over Omroep MAX verdeeld. Hoewel MAX voldoet aan de minimum eis, blijft MAX niet stilzitten als het om ledenwerving gaat!

2003 - MAX is op de helft

In 2003 komt de publiciteit rond Omroep MAX op gang. In november van dit jaar telt de omroep ruim 33.000 leden. Om toe te kunnen treden tot het publieke bestel zijn er 50.000 leden nodig. MAX is dus pas op de helft!

OmroepMAX logo OmroepMAX logo
  • TV
  • Radio
  • MAX Ombudsman
  • Agenda
  • Winkel
  • Over MAX
  • Word lid!

Overzicht

  • Privacyverklaring
  • Cookies instellen
  • Algemene voorwaarden
  • Sitemap

Service

  • Over Omroep MAX
  • Inloggen Mijn MAX
  • MAX Magazine
  • Pers

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.

Privacyverklaring