MAX schrijft geschiedenis
In 2002 richt initiatiefnemer Jan Slagter Omroepvereniging MAX op.
Jan Slagter is van mening dat er bijzonder weinig wordt gedaan voor ouderen op radio en televisie. Terwijl éénderde van de Nederlandse bevolking 50-plus is en netjes kijk- en luistergeld betaalt!
Doordat eerdere initiatieven om een omroep voor ouderen op te richten in het water vielen, is de media gematigd positief over Omroep MAX. Koppen als ‘MAX idee, min TV’ staan lijnrecht tegenover koppen als ‘Ouderen-tv voor vitale senioren’.
2009 - Definitieve erkenning
Op 4 november 2009 om 14.00 maakte minister Plasterk bekend dat MAX definitief mag toetreden tot het publieke bestel.
2009 - Mediabedrijf van het Jaar
![]() |
Tijdens het Nationaal Omroepcongres op 13 oktober 2009 ontvangt Omroep MAX de vakprijs Mediabedrijf van het Jaar. De andere genomineerden voor deze prijs waren Blue Circle en Talpa Media.
Volgens de jury is Omroep MAX een treffend voorbeeld van eigentijds ondernemerschap, die op eigen (soms 'oubollige')wijze haar publieke opdracht invult. De veerkracht en uitstraling van de publieke omroep ten goede komend. Zoals een jurylid het verwoordde: "Omroep MAX heeft de vitaliteit van het publieke bestel laten zien met de mensen van 75."
Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, is zeer vereerd met de prijs. "Zeker ook gezien de andere genomineerden voor deze prijs, twee zeer goede en succesvolle mediabedrijven".
2009 - Het totale aantal leden wordt bekendgemaakt
Op 31 maart 2009 maakt Jan Slagter in Tijd voor MAX het totale aantal leden bekend. De teller staat dan op: 240.192! In vijf jaar tijd is dit een verviervoudiging van het ledenaantal. Hiermee is MAX de snelstgroeiende omroep.
2008 - MAX haalt de 150.000 leden
Op 18 december 2008 wordt bekend dat MAX de 150.000 leden grens heeft behaald. De campagne wordt omgedoopt in Meer leden... Meer zendtijd. Met de invoering van de nieuwe mediawet wordt namelijk de zendtijd bepaald aan de hand van het aantal leden die een omroep heeft. MAX gaat dus door met haar ledenwerfcampagne.
2008 - Start ledenwerfcampagne
![]() |
Op 27 maart 2008 start de ledenwerfactie van Omroep MAX. Om het voortbestaan te garanderen moet Omroep MAX op 1 april 2009 150.000 leden hebben. De teller staat op 27 maart 2008 op ongeveer 110.000 leden.
Het komende jaar moeten we 40.000 nieuwe leden werven. Met als campagneslogan MAX blijft . . .als u dat wilt! overtuigt MAX haar kijkers en luisteraars om lid te worden, zodat MAX op radio en televisie kan blijven uitzenden.
2005 - De eerste uitzending
![]() |
Vanaf september 2005 mag MAX uitzenden. De eerste uitzending vindt op 3 september plaats op zowel radio als televisie! In het programma Van Nul naar MAX wordt geschiedenis geschreven. Voor het eerst sinds zeven jaar gaat er weer een nieuwe publieke omroep de lucht in! Op de radio is MAX te horen met het programma Easy Listening.
2004 - MAX mag toetreden tot het omroepbestel
In februari 2004 voldoet Omroep MAX aan het minimum om toe te treden tot het omroepbestel. MAX heeft dan 62.000 leden. Toch blijven de meningen in de media over Omroep MAX verdeeld. Hoewel MAX voldoet aan de minimum eis, blijft MAX niet stilzitten als het om ledenwerving gaat!
2003 - MAX is op de helft
In 2003 komt de publiciteit rond Omroep MAX op gang. In november van dit jaar telt de omroep ruim 33.000 leden. Om toe te kunnen treden tot het publieke bestel zijn er 50.000 leden nodig. MAX is dus pas op de helft!